تبلیغات
همه چیز ...(موزیک.آهنگ)

  • Archive
  • Contact
توضیحات :
پروفایل مدیر وبلاگ
منوی اصلی
نظرسنجی
..... بهتره ؟!

درباره ما

پروفایل مدیر وبلاگ
ایجاد کننده وبلاگ : هادی

این صفحه را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب

آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :

نویسنده : هادی

تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه 3 بهمن 1390 - 03:23 ب.ظ

در سال های اخیر تعداد خوانندگان رپ زیرزمینی رشد قارچ گونه ای داشته و تعدادشان به رو به گسترش است. دشمنان انقلاب تمام تلاش شان بر این است كه از طریق خوانندگان رپ، فرهنگ انحرافی هیپ هاپ را در كشور گسترش دهند؛ فرهنگی كه در آن كثیف ترین و مشمئز كننده ترین كارها به عنوان الگو معرفی می شود و با كمال تأسف برخی از جوانان كشورمان تحت تأثیر تبلیغات بی رحمانه سایت ها و شبكه های ماهواره ای، به آثار خوانندگان منحرف این سبك روی آورده اند، لذا به نظر می رسد بررسی وضعیت خوانندگان رپ و شناساندن این بزهكاران به جامعه امری ضروری در جهت مبارزه با این پدیده ضد فرهنگی باشد. به دلیل اینكه پرداختن به همه خوانندگان فعال رپ زیرزمینی در این مقال نمی گنجد، در اینجا ضمن معرفی سبك های مختلف رپ زیرزمینی، دو تن از خواننده های فعال هر سبك شناسانده می شود.

سبك اعتراضی سیاسی ریشه این سبك به اعتراض سیاه پوستان آمریكا علیه سیاست های نژادپرستانه آمریكا برمی گردد؛ در میان رپرهای ایرانی، تعداد انگشت شماری كه از حداقل شعور سیاسی نیز بی بهره اند به این سبك روی آورده اند و در كارهای شان بی شرمانه به مردم و مسئولان نظام توهین می كنند و جالب اینكه در رسانه های ماهواره ای ضدانقلاب از آنها به عنوان متفكر یاد می شود.

دو تن از شاخص ترین افراد این سبك «شاهین نجفی» و «دیو» می باشند.

شاهین نجفی

شاهین نجفی دانشجوی «رشته جامعه شناسی» بود كه به خاطر هنجارشكنی هایش از دانشگاه اخراج شد. او داخل كشور فعالیت های موسیقیایی محدودی داشت، اما این خواننده از آنجایی كه خیلی شجاع!! است پس از اینكه فرسنگ ها از كشور دور و مطمئن شد كه هیچ خطری او را تهدید نمی كند شروع به خواندن فحش های ریتمیك سیاسی كرد و كارهایی در حمایت از «ندا آقاسلطان» و «ترانه موسوی»!!اجرا كرد. علاوه بر این او در حمایت از «مجید توكلی» «دانشجوی فعال فتنه سبز كه قصد داشت با چادر از دانشگاه فرار كند، آهنگی را اجرا كرد» و عكسی از خود را نیز با پوشش روسری منتشر كرد. این خواننده روانپریش، سال گذشته آلبوم «سال خون» را در حمایت از متوهمان سبز منتشر كرد.

دیو

«بهنام مهرخوان كه با نام مستعار «دیو» فعالیت می كند مانند دیگر رپ خوان های شجاع سیاسی!! خارج از كشور فعالیت می كند. اولین قطعه سیاسی دیو «دست ها بالا» نام داشت كه حدود شش سال قبل منتشر و به سرعت در اكثر رسانه های ضدانقلابی نظیر رادیو فردا، رادیو بی بی سی و تلویزیون پارس و... پخش شد. آهنگ دیگری از او كه به كام ضد انقلابیون خوش آمد «سرباز ایرانی» است كه كلیپ این آهنگ را شبكه مجاهدین خلق(منافقین) بارها پخش كرد. این خواننده مانند اكثر ضد انقلاب هایی كه سال هاست از كشور خارج شده اند، افكارش هنوز درگیر مسائلی مانند «پرچم شیر و خورشید» است.   او هر چند وقت یك بار آهنگی منتشر می كند و میزان درك پایینش را از مسائل سیاسی به رخ مخاطبانش می كشد.

سبك گنگستا (رپ خوان های خیابانی)

سبك گنگستا در مورد خصوصیات فرهنگی محله های بدنام آمریكا می باشد. رپرهای ایرانی این سبك، به تقلید از خوانندگان معروف هیپ هاپ، در آهنگ های شان از خصوصی ترین فعالیت های جنسی گرفته تا مصرف مشروب و موادمخدر، بدون هیچ ابایی بیان می كنند.

دو تن از شاخص ترین های این سبك، گروه زد بازی و رضا پیشرو می باشد. گروه زد بازی زد بازی كه نامش برگرفته از كلمه لمپنی «زید بازی» به معنای دختر بازی است از فاسدترین گروه های رپ زیرزمینی به شمار می آید.

اعضای این گروه دارای اسامی مستعاری نظیر «سامان ویلسون، مهرداد هیدن، سهراب ام جی، علیرضا جی جی و سیاوش سجیل» هستند. اسامی این گروه مانند آهنگ های شان دارای بار منفی است. به طور نمونه «سهراب ام جی» درباره لقبش می گوید « ام- جی مخفف كلمه (master joint) است و از آنجایی كه خیلی ها می دونن من [به خاطر شدت مصرف موادمخدر] سلطان دود هستم این اسم رو انتخاب كردم.» آهنگ های این گروه مجموعه ای از كلمات ریتمیك جنسی است. زد بازی اولین گروهی بود كه در آهنگ هایش جزئیات روابط جنسی را شرح داد.

رضا پیشرو

محمدرضا ناصری آزاد با اسم مستعار «رضا پیشرو» جزء خوانندگانی است كه علاقه شدیدش به «توپاك» باعث شد مدتی با نام مستعار «تری پاك» فعالیت كند. او كه در ابتدای فعالیتش به خاطر استعداد پایینش در رپ خوانی در هر گروهی كه عضو می شد پس از مدتی از آن گروه اخراج می شد، در نهایت با حمایت رپ خوانی به نام «هیچ كس»، آلبوم هایی را منتشر كرد. مضمون اكثر آهنگ های او، توصیف زندگی افراد «لات مسلك» جامعه و پر از فحش های ركیك است. گفتنی است كه حمایت های هیچ كس از او باعث شده كه او هیچ كس را پدرخوانده خود بداند، به طوری كه در یكی از آهنگ هایش می خواند «واسه من مثل پدری واسه همه هیچ كس». پیشرو در حال حاضر با دریافت مبالغی هنگفت به آموزش نوجوانان و جوانان تشنه رپ خوانی می پردازد.

سبك اجتماعی

سبك اجتماعی، اعتراضی است به رفتارهای ناپسندی كه در اجتماع وجود دارد. خوانندگان این سبك در ایران به دو دسته تقسیم می شوند؛ گروهی انتقاد ها را با هدف سیاه نمایی و تخریب می خوانند و دسته دیگر كه تعدادشان بسیار معدود است انتقادهای اجتماعی را با هدف بهبود جامعه می خوانند.

دو تن از شاخص ترین افراد این سبك عبارتند از: هیچ كس و یاس.

هیچ كس

«سروش لشكری» ملقب به هیچ كس كه خیلی دوست دارد از او به عنوان پدر رپ فارسی یاد شود «دانشجوی رهاكرده رشته زبان انگلیسی است. پدر او مالك كارخانه ای در اصفهان است و وضع مالی خوب پدر دلیلی شد تا با تأسیس استودیو ضبط موسیقی نسبتاً مجهزی در تهران و اجاره آن به دیگر هم كیشانش مشغول ضبط انواع موسیقی رپ شود.» او ابتدا آهنگ های رپ انگلیسی را بازخوانی می كرد ولی بعد از مدتی اولین آهنگش را «با همكاری «مهرك گلستان (پسر كاوه گلستان عكاس ایرانی» ضبط كرد.»  مضمون آهنگ های او اكثراً سیاه نمایی و ناامیدی از اجتماع با زبانی لمپنی است. او در یكی از آهنگ هایش تهران را اینگونه توصیف می كند: «اینجا جنگله بخور تا خورده نشی اینجا نصف عقده ای ان نصف وحشی» سروش لشكری چندی قبل با رویای میلیاردر شدن «از كشور خارج شد.»

یاس

«یاسر بختیاری» با نام مستعار یاس كه به خاطر علاقه شدیدش به خواننده فاسدی به نام «توپاك» به «توپاك فارسی»  ملقب است، از معدود خوانندگان رپ فارسی است كه آهنگ هایش با شكایت از اجتماع شروع و با امید به بهبود خاتمه می یابد. او اولین آهنگش را درباره زلزله بم خواند و به گفته خودش آن آهنگ را «صرفاً به خاطر مجوز» ضبط كرد. او با آهنگ انتقادی «سی دی رو بشكن» كه بعد از انتشار فیلم خصوصی یكی از بازیگران منتشر كرد و در آن خواستار متوقف شدن پخش آن سی دی شد، مطرح شد؛ یاس با اینكه در ظاهر اشعار مثبتی می خواند ولی در پس آهنگ هایش فكر انحرافی وجود دارد. به طور مثال او بعد از انتشار آهنگ «سی دی رو بشكن» در مصاحبه با یكی از رسانه های خارج از كشور در سخنانی عجیب اظهار امیدواری كرد كه در جامعه شرایطی به وجود بیاید [جامعه به سمتی حركت كند] كه انتشار فیلم خصوصی یك فرد باعث بی آبرویی آن شخص نشود.»

سبك فان(سرگرمی)

این سبك تلفیقی از سبك رپ و پاپ است كه در كلوپ های شبانه غربی اجرا می شود. فعالان این سبك كارهایی با محوریت دوستی و رابطه با جنس مخالف منتشر می كنند و با اینكه در آهنگ های شان از جملات ركیك استفاده نمی كنند ولی به جای آن، به شدت از تشبیهات جنسی استفاده می كنند.

دو تن از فعالان این سبك«ساسی مانكن» و «اشكین 0098» می باشند.

ساسی مانكن

«ساسان یافته» با اسم مستعار ساسی مانكن اولین خواننده مطرح شده در این سبك است كه آهنگ هایش، نحوه صحبت كردن با جنس مخالف است و به عبارتی آهنگ هایش آموزش دختر بازی است. او قبلاً به خاطر ضبط كلیپ در جزیره كیش، دستگیر  ولی پس از مدتی از زندان آزاد شد و با شدت بیشتری به خواندن خزعبلاتش ادامه داد. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری بعد از دیدار با مهدی كروبی ترانه ای را در حمایت از او خواند كه در قسمتی از آن ترانه آمده «وای وای كروبی من كوش ... تو سرما هم بی عبایی تو یك شیخ بی ساكشنی» او در حال حاضر علاوه بر خوانندگی برای دیگر خوانندگان این سبك آهنگ می سازد.

اشكین 0098

«اشكین محمدیان» ملقب به اشكین0098 آهنگ هایش را با همكاری خواننده ای همجنس باز به نام «علیشمس» می خواند همچنین به علت علاقه خیلی زیاد به مرلین منسون (معروف ترین خواننده شیطان پرست) سعی می كند چهره خود را مدل او آرایش كند. اشكین هم اكنون با یك شركت موسیقی خارج از كشور به نام «شرفا موزیك» همكاری می كند. رپرهای شهرستانی با این همه، هرچند كه اكثر رپ خوان ها در تهران هستند ولی دامنه آن به شهرستان ها نیز نفوذ كرده و از مشهد و تبریز تا اصفهان و كرج رپ خوان فعال وجود دارد.

دختران رپ خوان

در كنار اینها، عده ای از دختران نیز به این سبك وارد شده اند البته تعداد آنها نسبت به خوانندگان مرد بسیار كم است ولی تبلیغات ماهواره ای آنها زیاد است مخصوصاً اینكه برخی از دختران این سبك با ادعای همجنس باز بودن سوژه شبكه های ضدانقلابی شده اند.

مهاجرت رپرها

«بین سال های 1384 تا 1388 تعدادی از رپ خوان ها به خارج از كشور رفتند.» ولی كماكان اكثر رپرها در داخل كشور فعالیت های ضدفرهنگی و ضدانقلابی خود را پیگیری می كنند.

استودیوهای زیرزمینی

رپرها با آموزش هایی كه از برخی طرق می بینند با كمترین هزینه برای خودشان استودیو زیرزمینی خانگی می سازند و اگر هم بخواهند كار باكیفیت بالا تری ضبط كنند به استودیو های مجهزتر زیرزمینی مراجعه می كنند. این استودیوها كه بدون نگرانی از برخورد قضایی فعالیت می كنند، گستاخی را به حدی رسانده اند كه در روزنامه های كثیرالانتشار آگهی چاپ می كنند. گفتنی است این استودیوها كه در حال افزایش است به محلی برای روابط نامشروع نیز تبدیل شده است.

نقش رپرها در حوادث بعد از انتخابات

بسیاری از رپرها علاوه بر خواندن آهنگ های ضدنظام در حمایت از فتنه گران در آشوب های بعد از انتخابات نیز شركت كردند و «تعدادی از آنها نیز دستگیر شدند.